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 佐藤征一郎 Seiichiro Sato
 
佐藤征一郎
Seiichiro Sato
歌手
Singer
★レコーディング・アーティスト Recording Artists
バス・バリトン
 
■ プロフィール
 東京芸術大学音楽学部声楽科(バス専攻)卒業。同大学院修士課程(オペラ専攻)修了。安宅賞受賞。在学中、日本初演ワーグナー作曲「ラインの黄金」ファーフナーでオペラ・デビュー。芸大オーケストラ第132回定期公演「第九」のバス独唱でコンサート・デビュー。1971年渡独、直ちにケルン市立歌劇場(GMD I.ケルテス)のオーディションに合格、専属契約しヨーロッパでの活動を開始した。1973年フライブルク市立歌劇場(GMD M.ヤノフスキー)第1セリオーゾバス歌手として専属契約、スイス、フランスなど当地を中心にオペラ、コンサート、放送録音と活躍、多くの歌手、指揮者、演出家と舞台を共有し貴重な体験を積む。1980年帰国後の舞台も高い評価を受け、文化庁芸術祭優秀賞、芸術選奨文部大臣新人賞、川崎市文化賞など受賞。主なオペラ出演は高い評価を得た「フィデリオ」(ロッコ役)をはじめワーグナー作品のポーグナー、ダーラント、ヘルマン、フンディングなど。モーツァルト作品ではオスミン、バルトロ、レポレロ、ドン・アルフォンソ、ザラストロなどやバジリオ、ジャンニ・スキッキ、ファルスタッフ、カスパール、フィリッポ、国王アルケル、ケツァール、ウベルトなどとレパートリーは豊富。またオペレッタ「こうもり」のフランク役、「メリー・ウィドウ」ツェータ役は特筆である。オペラばかりでなく年代順、作曲家別に整理し「ドイツ歌曲の軌跡を辿る30年連続リサイタル」(1981〜2010)を開催、そのピアノ伴奏はD.Baldwin、R.Hoffmann、K.Richter、W. Rieger、野平一郎、江口玲、高橋アキら延べ21名の名手と共演。同時に仲間と作品番号付き作品の「カール・レーヴェ全歌曲演奏会」(1985〜2008)にも取り組む。NHKニューイヤー・オペラコンサートに出演10回。東京文化会館音楽講座(1985〜1992)企画、未完の曲まで全曲収録した日本初のワーグナー歌曲集、現在世界で最多数の作品を収録しているレーヴェ歌曲集上下二巻(全音)がある。CDには「レーヴェのバラードと歌曲の世界」(2010年発売:カメラータ・トウキョウ)2枚組をアジアで初めて制作、次いで大学院講義教材「レーヴェのバラードと歌曲選集」(2011年:ナミレコード)も限定プレス。創作ひとりオペラ「マクベス」に続き「リヤ王」「ジャン・バルジャン」がある。日本音楽コンクール、日本学生音楽コンクールなど審査員歴任。毎年開催したリサイタルの他に倉敷大原美術館ギャラリー・コンサートやシェークスピア、ゲーテ、ハイネ、レーヴェ、シェーンベルクなどのスペシャル・コンサートを数多く自主制作。ワーグナー歌曲のTV字幕の訳詩やCDブックレットに解説を書き、新聞雑誌などには「ワーグナー歌曲の魅力」「ドイツ歌曲を歌う」「バラードの確立者レーヴェ」「ゲーテの詩と歌曲」など、リート関係の執筆が多い。灰野謙三、山田ゆり、栗本正、柴田睦陸、中山悌一に師事、ドイツでは最後H.ホッターに学んだ。2003年ホッターの死に門下生として追悼文を依頼され雑誌に発表。地域の音楽振興を願って「川崎市民オペラ」を創設。現在日本カール・レーヴェ協会会長。国際カール・レーヴェ協会役員。市民と音楽芸術文化普及に努めるボランティア・グループ「かわさき芸術倶楽部」代表。川崎市市民文化大使。「佐藤征一郎ミューズ・サロン」主宰。洗足学園音楽大学名誉教授。仙台日独協会会員。二期会会員。

■ Profile
Seiichiro Sato graduated from the Department of Vocal Music (major in bass), Faculty of Music and completed the Master of Arts Program (in opera) of the Graduate School of Music, Tokyo University of the Arts. While in school, he received the Ataka Prize and made his opera debut as Fafner in the first performance in Japan of Wagner’s Das Rheingold and his concert debut in a bass solo performance in Symphony No. 9 in the 132nd regular performance of Tokyo University of the Arts Orchestra.
In 1971 Mr. Sato went to Germany, where a successful audition led to an exclusive contract with the Cologne Opera (GMD I. Kertesz) and performances across Europe. In 1973 he joined Freiburg Opera (GMD M. Janowski) under exclusive contract as erste seriöse bass, appearing in operas, concerts, and recorded broadcasts in Germany, Switzerland, and France and gaining invaluable performance experience while sharing the stage with many singers, conductors, and directors. After returning to Japan in 1980, he won accolades for his stage performances, winning awards including the National Arts Festival (Agency for Cultural Affairs) Outstanding Performance Award, the Minister of Education Award for Fine Arts for New Artists, and the Kawasaki City Culture Award.
Mr. Sato’s major opera performances include signature roles as Rocco in Fidelio, which received great critical acclaim, Pogner, Daland, Wotan, and Hundig in Wagnerian operas, and Osmin, Bartolo, Leporello, Don Alfonzo, and Sarastro in Mozartian operas, a particular forte. He also has an extensive repertoire of tragic and comic roles, including Basilio, Gianni Schicchi, Fastaff, Kaspar (Der Freisschütz), Philipp II (Don Carlos), Arkel (Pelléas et Mélisande), Kezal (Die verkaufte Braut), Don Pasquale, Dulcamare (L’Elisir d’amore), and Uberto (Intermezzo). In addition, his operetta performances as Frank (Die Fledermaus) and Zeta (The Merry Widow) are particularly notable.
Mr. Sato’s vocal achievements go beyond opera to include thirty consecutive years of solo vocal recitals that trace the history of German song arranged by era and composer (1981 to 2010) accompanied by twenty-one famous pianists including D. Baldwin, R. Hoffmann, K. Richter, W. Rieger, I. Nodaira, A. Eguchi, and A. Takahashi. He simultaneously collaborated with colleagues on the Carl Loewe Complete Works Concerts (1985-2008) of Loewe’s numbered works. He has appeared in the NHK New-Year Opera Concert ten times. He has been involved in numerous public lecture programs, including planning, producing, and appearing in the Tokyo Bunka Kaikan Music Lectures (1985-1992). Mr. Sato has edited and published scores such as a German song collection (Ontomo), Japan’s first complete collection of the works of Wagner, including incomplete works (Zen-on), and the world’s most complete collection of the works of Loewe, published in two volumes (Zen-on).
Mr. Sato’s CDs include the two-disc Carl Loewe: Balladen & Lieder (2010, Camerata CDT 1082-3), the first of its kind produced in Asia, followed by a limited pressing of Carl Loewe: Ausgewählte Balladen & Lieder (2011, Nami Records LN-3701) for use as instructional material for graduate school lectures. Following Macbeth (1992), a commissioned solo opera in which he sings all the parts, Mr. Sato is now preparing King Lear and Jean Valjean. His live opera performances include The Merry Widow (1989, DENON). The fantasia Fugaku Sanjuroku Kei is a recording of a cooperative performance at the National Arts Festival (1996, Agency for Cultural Affairs).
Mr. Sato has served as a judge at the Music Competition of Japan and the Student Music Concours of Japan. In addition to annual recitals, he has been commissioned to produce the Kurashiki Ohara Museum of Art gallery concerts and has independently produced numerous special concerts of the works of Shakespeare, Goethe, Heine, Loewe, Schubert, Wolf, Schoenberg, and other composers. He has also translated TV program subtitles of the works of Wagner, written the liner notes for CDs, and authored numerous newspaper and magazine articles on lieder-related topics, such as “The Appeal of Wagner’s Works,” “Singing German Songs,” “Loewe: the Founder of the Ballad,” and “The Songs and Poems of Goethe.”
After studying under K. Haino, Y. Yamada, T. Kurimoto, M. Shibata, and T. Nakayama, Mr. Sato finally became a pupil of Hans Hotter in Germany. Upon Hotter’s death in 2003, he was commissioned to write a eulogy for publication in a magazine. He founded the Kawasaki Citizen’s Opera with the aim of promoting music in Kawasaki City. He is currently chairman of the Japanische Carl-Loewe-Gesselschaft (JCLG) and a director of the International Carl-Loewe-Gesselschaft (ICLG). He is head of the Kawasaki Art Club, a volunteer group that promotes the dissemination of musical art and culture, and serves as a cultural envoy of Kawasaki (2002 to present). He presides over the Seiichiro Sato Muse Salon and is a professor emeritus at Senzoku Gakuen College of Music. He is a member of Japanisch-Deutsche Gesellschaft Sendai and Nikikai Opera Foundation.

■ リンク

■ その他

■ 来日/演奏会

■ 過去の演奏会

■ 佐藤征一郎の商品

◎CD

CDT-1082~3 カール・レーヴェ:バラードと歌曲の世界/佐藤征一郎・高橋アキ
Carl Loewe: Balladen & Lieder / Seiichiro Sato, Aki Takahashi

CDT-1089 作詩:関根榮一/作曲:寺島尚彦 バス独唱とピアノのための私抄 「冨嶽三十六景」/佐藤征一郎・川口耕平
Eiichi Sekine, Naohiko Terashima: Ukiyoe Fantasy — The Thirty-six Views of Mt. Fuji

◎DVD/BD